BPM

מחפש בית ספר לסאונד? הפקה מוסיקלית? מוסיקה אלקטרונית?

הגעת אל המקום הנכון. "סאונד" הינו בית הספר המוביל בישראל (והותיק ביותר) בתחום עיצוב הסאונד.
מעל 5000 תלמידים שהוכשרו לאורך השנים – משתלבים באופן מוצלח הן בתעשייה המקומית והן בתעשיית העולמית.
כאן עושים מוסיקה ברמה אחרת!

לימודי מוזיקה אלקטרונית – לחץ כאן למידע נוסף

אז מה זה BPM?

בי פי אם הינו המרכיב שקובע את את מקצב היצירה המוסיקלית (מהירות). לפני שנסביר על המשמעויות בבחירת בי פי אם
כזה או אחר ליצירה מוסיקלית כלשהי, הבא נפרש את מושג זה לעברית:

BPM: B=BEATS  P=PER  M=MINUTE , כלומר, מספר פעימות לדקה, כאשר יש מעט פעימות לדקה
( לדוגמא: BPM=80 ) המשמעות היא שהישר הוא איטי, אך כאשר גוברות מספר הפעימות לדקה ( לדוגמא BPM=130 )
מדובר בשיר מהיר יותר.

במהלך קורס ההפקה המוסיקלית בבית הספר לסאונד "יואב גרא" נחשפים התלמידים לשיקולים
הנוגעים לבחירת BPM מתאים לכל שיר,  נפרט על קצה המזלג את השיקולים ואת השפעתם על היצירה המוסיקלית:

קצב ו"גרוב"

כמובן ששאיפתם של רוב הכותבים והמפיקים היא שיצירתם תקפיץ ותרקיד את קהל המאזינים,בחירת בי פי אמ  נכון היא קריטית
להשגת מטרה זו, שכן היא אחראית על קצב ההתחברות והתנועה של המאזינים עם היצירה המוסיקלית אם בתנועות ריקוד.

ניסוי מעניין שערכו תלמידי בית הספר ב"אצנים חובבנים" הראה שכאשר האצנים האזינו למוסיקה בזמן הריצה צעדי  הריצה של
האצנים הסתנכרנו כמעט באופן מושלם עם ה בי פי אם של השיר, במיקרה שהשיר היה איטי מאוד, הסתנכרנו האצנים עם שמניות!
וכאשר הבי פי אם היה מהיר מאוד, הסתנכרנו האצנים עם חצאים.

על ידי כך ניתן לצפות באופן כמעט וודאי את קצב תנועות הריקוד של המאזינים בעת ההאזנה ליצירה המוסיקלית!

אינפורמציה ומובנות

סוגיה זו פשוטה יחסית מן הסתם כל נגן שינגן על ה BPM שקבע המפיק/כותב השיר, יאלץ לנגן בקצב או בכפולותיו .
כולנו נתקלנו במצב בו דיברו אליכם מהר מאוד ולא הבנתם מה אמרו לכם- וכשביקשתם מאותו אדם לחזור על דבריו לאט יותר,
פתאום הבנתם מילה במילה למה התכוון אותו אדם! המסקנה, ככל שהאינפורמציה מועברת ב BPM יותר איטי, היא יותר מובנת לנו.

תופעה זו מתבטאת לא רק בדיבור, אלא גם בנגינה! על כן, במידה ואני מעוניין שהאינפורמציה המנוגנת תהיה ברורה מאוד, אבחר בקצב
איטי יחסית ומהצד השני, במידה וארצה שהאינפורמציה המנוגנת תהיה ברורה פחות, אבחר בקצב פעימות מהיר יותר! דוגמא מצויינת לשיקול זה
היא בשיר SAD BUT TRUE , של להקת METALLICA, שבמקור נכתבבBPM מהיר יותר ועל כן היה פחות גרובי ופחות מובן,
המפיק BOB ROCK התעקש להאט אותו באופן קיצוני והתוצאות ידועות . . .

הסינגל SAD BUT TRUE היה מהמצליחים של להקת מטאליקה!  ניתן לראות  את הדיון בסוגיה זו בסרטון הבא:

בחירת סאונד כללית בדגש על סאונד תופים

החל משנות ה90 חלה תפנית בכתיבת תפקידי התופים בז'אנרים כמו מוסיקה אלקטרונית ומטאל, נגינת תפקידי תופים "צפופים יותר"
נהייתה מאוד פופולארית! במיוחד בנגינת תוף הרגל (מושג זה נקרא DUBLE BASS בז'אנר המטאל) וכולנו מכירים את ה"עליה"
בטראקים של הטראנס לקראת "ברייק " כלשהו , באותה עליה הקיק מנגן בתחילה ברבעים, לאחר שתי תיבות בשמיניות ולאחר מכן
באחד חלקי 16, במוסיקה עדכנית נהוג לתת לקיק המון תדרים נמוכים, מה שגורם לו באופן טבעי להיות ארוך יוותר
(תדרי באס ארוכים יותר מתדרים גבוהים), התארכות BPM הקיק הממוצע גרמה לכך שבנגינת תפקידים צפופים , יותר קשה להבחין בקיק מכיוון
שהם מתחברים אחד עם השני ויוצרים סאונד רציף שנשמע יותר כמו תפקיד בס, בעיה זו מחמירה ככל שה BPM של השיר הוא מהיר יותר
(ככל שה בי פי אם מהיר יותר, באופן טבעי הנגינה צפופה יותר! ). בעיה זו ויכולה להתבטא גם ב SNARE בז'אנרים כגון
DUBSTEP בהם הSNARE מאוד נמוך.

מכאן ניתן להסיק שככל שה BPM איטי יותר, ניתן להקנות ל KICK יותר תדרים נמוכים ומצד שני, ככל שה בי פי אם מהיר יותר מומלץ
להזהר מתדרים נמוכים בKICK.

כמובן שסיכמנו פה רק על קצה המזלג על המשמעות בבחירת BPM מתאים לשיר,
במסלול לימודי הפקה מוסיקלית לומדים התלמידים שלנו גם על משמעויות נוספות
הנוגעות ל בחירת והתמודדות עם BPM תוך כדי מחקר בנושאים כמו COMPRESSORS, FLANGER וסינטזה.

יש לך שאלה? משהו לא ברור? צור עמנו קשר