Post production

עולם הקולנוע התפתח בזריזות בשני העשורים האחרונים. מצד אחד קהל הצופים העלה את דרישותיו לגבי איכות הוויז'ואל והסאונד
ומצד שני האתגרים הפיזיים להשגת איכויות אלו נהיים יותר ויותר קשים. ולכן נוצר מצב שבו על מנת לספק את האייכות
הוויזואלית הנדרשת ע"י הקהל.

ההפקה נאלצת לצלם סצינות בשטח עם צוות מיקצועי עתיר משתתפים (צלם, צלם משנה, מפיק, עוזר הפקה,קייטרינג, מלבישה ועוד. . . )
לעומת זאת . . . בחטיבת צוות הסאונד בשטח ישנו  המקליט ועוזר המקליט והם נאלצים להתמודד עם אתגרים הרבה יותר קשים
מהאתגרים אותם חווים צוות הוויז'ואל  שכן בניגוד למה שנהוג לחשוב , סביבת ההקלטה בשטח רועשת מאוד  ומרבית
רעשי הרקע המתלווים לסאונד המוקלט אינם ניתנים לסינון.

רק על מנת לקבל פרופורציות לעלויות ההפקה. . .דקת שהיה של כל אנשי הצוות והשחקנים בשטח עולה בין 200$ בסרט
ישראלי דל תקציב ו4000$  בסרט הוליוודי עתיר תקציבים, וכך נוצר מצב בו סדר העדיפויות של ההפקה הוא צילום וויזואלי טוב
(זווית צילום/איפור/תאורה,תנועה)  לעומת זאת מעמדם של מקליטי הסאונד בשטח ירד פלאים, שכן  המפיק יעדיף להקריב את
איכותו של הסאונד ולהתפשר על סאונד עשיר ברעשי רקע  עבור צילום וויזואלי נקי ונכון, מבחינת  תאורה, איפור ואיכות צילום
שכן הוא מודע לכך שישנם אנשי מקצוע בתחום ה"פוסט פרודאקשן" שישחזרו את כל "פס הקול"
מתחילתו ועד סופו!  השיקול!? ראשית כל כלכלי !

דקת צילום עולה בין200$-4000$ לעומת זאת שעת הקלטה באולפן פוסט פרודאקשן מיקצועי עולה 180$  השיקול המשני הוא:
איכות הסאונד, באולפן המטופל אקוסטית ניתן להקליט פס קול איכותי ללא כל רעשים נלווים, על כן,  מרבית הסרטים שצולמו משנת 93
ואילך הם סרטים בהם הרוב המכריע של פס הקול הוקלט  לאחר מעשה באולפן , ע"י אנשי פוסט פרודאקשן. אז מזה בעצם   פוסט פרודאקשן?!?!

ומה המקצועות  הכלולים בו:

מקליט שטח

יוצא לשטח  עם צוות הצילום  ומקליט את ההתרחשות על סט הצילומים, עקב הסביבה הרועשת והמגבלות הוויזואליות
(אסור לראות את המיקרופון בתמונה) מקליט השטח נתקל באתגרים רבים מאוד בנושא בחירת המיקרופונים הנכונים ,
זווית הצבתם ולעתים החבאתם במקומות יצירתיים.

 מקליט אפקטים

מקליט האפקטים נכנס לעבודה בד"כ בשלב שכבר סיימו לצלם את הסרט ואוסף אפקטים יחודיים ע"פ רשימה שסיפק לו מעצב פסקול,
עבודה זו דורשת יצירתיות ודמיון מאוד מפותח, לדוגמא: אם ינשה סצינה אלימה בה עצם נשברת לאחד השחקנים  ונידרש ממקליט
האפקטים לספק צליל של  עצם נשברת, אז סביר להניח שמקליט האפקטים יקליט צליל של עיפרון נשבר ועוד יוסיף צליל של
מעיכת פרי רך והנה לכם צליל של עצם נשברת. . .

מקליט FOLEY

בתחום  זה  מקליט אומן ה FOLEY את כל רכשי התנועה בסרט, צעדים על משטחים שונים, רכשי גוף (תנועות בד), לדוגמא:
בכל סרטי הטבע של  NATIONAL GEOGRAPHIC כאשר מצלמים בעל חיים כדוגמאת ציפור עפה, האם באמת חשבתם
שרעשי כנף הציפור הוקלטו בשטח באיכות כל כך טובה?!?!? (שוב טעיתם) מדובר באיש סאונד שמקליט כפפת עור ומנופף בה.

מקליט ROOM TONE

מדובר במקליט שטח שתפקידו להקליט רעשי רקע של חדרים שבהם ישתמשו בשלב מאוחר יותר, לדוגמא: אם בסרט קיימת סצינה
המצולמת בספריה ידאג מקליט ה ROOM TONE להקליט רעש אופייני של סיפריה וממש יצא עם מכשיר להקלטת שטח לסיפריה
ויקליט את ההתרחשות בחלל הספריה שבשלב מאוחר יותר ישולב בפס הקול.

 מקליט ADR

הקלטת ה AUDIO DIALOG REPLACEMENT הוא השלב בו מכנסים את כל השחקנים שצולמו באולפן ומקליטים
את כל הדיאלוגים שלהם בסביבת האולפן אשר נקיה ושקטה מבחינה אקוסטית, מיקצוע זה דורש מיומנות  מוגברת שכן האתגר בו הוא
לדאוג לכך שהדיאלוג שמוקלט לאחר מעשה באולפן יהיה מתואם ב100% לתנועות השפתיים שצולמו בשטח!

מקליט מוסיקה

תפקידו להקליט  את המוסיקה לפס הקול, בדומה למקליט הADR  תפקיד זה דורש מיומנות מוגברת שכן נושא הסינכרון בין ההתרחשות
הוויזואלית להתרחשות המוסיקלית  הוא קריטי למתן תרחושת ריגוש מוגברת לסרט!

ממקסס- MIXING ENGINEER

טכנאי המיקס נכנס לעבודה בשלב האחרון של יצירת פס הקול , תפקידו: לקחת  בכל האלמנטים שהוקלטו
(ROOM TONE,ADR,FOLEY והמוסיקה) לסדר אותם על פי שכבות, ליצור יחסי עוצמות בינהם ואפקטים
על מנת שירגשו את קהל הצופים, פה המקום לציין שתפקידו של טכנאי המיקס אינו שיגרתי שכן הפורמטים של עולם
הקולנוע משתנים לעיתים תכופות ועל כן . . .

טכנאי המיקסים נאלץ להתאים את עצמו לדרישות ההפקה בהתאם לפורמט המשודר. (STERO/SURROUND )